W ostatnich miesiącach Ministerstwo Transportu i Komunikacji, po rozmowach z mieszkańcami i lokalnym samorządem, zaakceptowało trasę przebiegu Rail Baltiki w Poniewieżu. Międzynarodowa stacja kolejowa powstanie w zachodniej stronie miasta, w pobliżu obwodnicy.
W sumie analizowano trzy alternatywy. W wybranej propozycji stacja dla pociągów międzynarodowych znajdzie się bliżej miasta – w jego zachodniej części, w pobliżu węzła drogowego obwodnicy (A17) i drogi A9. Natomiast stacja towarowa zaplanowana jest w rejonie wsi Berčiūnai, a regionalna stacja pasażerska w rejonie wsi Gustonys. Powstaną tu także zaplecze techniczne, terminal towarowy z rampami i obiekty wojskowe.
Aby zmniejszyć wpływ nowej linii na istniejącą zabudowę Ministerstwo Transportu i Komunikacji podjęło rozmowy z departamentami odpowiedzialnymi za dziedzictwo narodowe na temat przesunięcia Rail Baltiki w kierunku dawnej zabytkowej linii wąskotorowej. – Udało się znaleźć kompromis, dzięki któremu nie tylko zachowamy linię wąskotorową dla przyszłych pokoleń, ale także wykorzystamy jej teren do rozwoju Rail Baltiki – mówi Mantas Kaušylas z zespołu Rail Baltiki w LTG Infra. Dzięki temu obejdzie się bez wyburzenia 23 obiektów.
mat. LTG InfraDrugi i trzeci wariant zakładał stację pasażerską w większym oddaleniu – na zachód od miasta, w rejonie Gustonys. Różniły się one sposobem skomunikowania z Poniewieżem. Jedna zakładała budowę w pobilżu stacji przesiadkowej na linię 1520 mm, a druga – budowę kolei jednoszynowej (monorail) do centrum Poniewieża, do krańca w rejonie skrzyżowania ulic Nemuno i Klaipedos.
Na terenie Litwy są planowane trzy międzynarodowe stacje pasażerskie: w Wilnie, Kownie i Poniewieżu. W ramach Rail Baltiki w Krajach Bałtyckich powstanie 870 km normalnotorowej linii kolejowej: 392 km na terenie Litwy, 265 km na terenie Łotwy i 213 km na terenie Estonii. Prędkość projektowa linii to 249 km/h. Uruchomienie planowane jest w 2030 r.